AA Fiscaliteit
2.1.1 - Controle PB - Totaal
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 3.046.146 | 171.169 | 2.571.321 | 95.972 | 2.238.466 | 77.459 | |||
Lokale selectie | 18.426 | 15.610 | 14.001 | |||||||
Totaal selectie | 3.046.146 | 189.595 | 3.235.741 | 2.571.321 | 111.582 | 2.682.903 | 2.238.466 | 91.460 | 2.329.926 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 437.694 | 95.975 | 550.096 | 52.701 | 445.744 | 41.973 | |||
Lokale selectie | 14.628 | 12.127 | 11.549 | |||||||
Totaal selectie | 437.694 | 110.603 | 548.297 | 550.096 | 64.828 | 614.924 | 445.744 | 53.522 | 499.266 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 69.524 | 26.048 | 127.139 | 3.082 | 78.962 | 801 | |||
Lokale selectie | 363 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 69.524 | 26.411 | 95.935 | 127.139 | 3.082 | 130.221 | 78.962 | 801 | 79.763 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 2.543.877 | 1.006.959 | 3.655.259 | 517.732 | 2.854.549 | 332.281 | |||
Lokale selectie | 159.362 | 186.793 | 146.976 | |||||||
Totaal selectie | 2.543.877 | 1.166.320 | 3.710.198 | 3.655.259 | 704.525 | 4.359.783 | 2.854.549 | 479.257 | 3.333.806 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 1.113.077 | 567.889 | 1.949.681 | 117.025 | 1.399.026 | 35.353 | |||
Lokale selectie | 12.073 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 1.113.077 | 579.961 | 1.693.038 | 1.949.681 | 117.025 | 2.066.707 | 1.399.026 | 35.353 | 1.434.379 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn in 2013 aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden. In 2014 is het aantal opnieuw gedaald, omdat een deel van de gebruikelijke niet-indieners intussen een voorstel van vereenvoudigde aangifte krijgen (VVA).
Vanaf 2013 werden de AVA voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit. De kwaliteit van de controles blijft daarentegen op niveau. Van het totaal aantal gecontroleerde aangiften in 2012, 2013 en 2014, is respectievelijk 58%, 58% en 59% gewijzigd. Na uitsluiting van de aanslagen van ambtswege gaat het om 44%, 53% en 58%, dus een jaarlijkse verhoging.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal VVA's te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.2 - Controle PB - Detail loontrekkers
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 2.479.551 | 95.623 | 2.042.503 | 29.395 | 1.768.578 | 28.636 | |||
Lokale selectie | 2.030 | 142 | ||||||||
Totaal selectie | 2.479.551 | 97.653 | 2.577.204 | 2.042.503 | 29.537 | 2.072.040 | 1.768.578 | 28.636 | 1.797.214 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 348.218 | 50.270 | 444.739 | 14.526 | 357.323 | 12.455 | |||
Lokale selectie | 1.686 | 12 | ||||||||
Totaal selectie | 348.218 | 51.956 | 400.174 | 444.739 | 14.538 | 459.277 | 357.323 | 12.455 | 369.778 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 65.510 | 16.717 | 116.872 | 67.174 | |||||
Lokale selectie | 49 | |||||||||
Totaal selectie | 65.510 | 16.766 | 82.276 | 116.872 | 0 | 116.872 | 67.174 | 0 | 67.174 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 2.067.621 | 429.205 | 2.863.442 | 38.399 | 2.149.754 | 84.385 | |||
Lokale selectie | 11.974 | 43 | ||||||||
Totaal selectie | 2.067.621 | 441.179 | 2.508.800 | 2.863.442 | 38.442 | 2.901.884 | 2.149.754 | 84.385 | 2.234.139 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 1.019.041 | 276.847 | 1.673.056 | 1.111.615 | |||||
Lokale selectie | 1.661 | |||||||||
Totaal selectie | 1.019.041 | 278.508 | 1.297.549 | 1.673.056 | 0 | 1.673.056 | 1.111.615 | 0 | 1.111.615 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn in 2013 aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden. In 2014 is het aantal opnieuw gedaald, omdat een deel van de gebruikelijke niet-indieners intussen een voorstel van vereenvoudigde aangifte krijgen (VVA).
Vanaf 2013 werden de AVA voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit. De kwaliteit van de controles blijft daarentegen op niveau. In 2014 is echter het aantal uitgevoerde controleacties specifiek voor loontrekkers ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van 2013.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal VVA's te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.3 - Controle PB - Detail bedrijfsleiders
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 212.507 | 14.057 | 199.909 | 3.507 | 167.743 | 2.549 | |||
Lokale selectie | 1.115 | |||||||||
Totaal selectie | 212.507 | 15.172 | 227.679 | 199.909 | 3.507 | 203.416 | 167.743 | 2.549 | 170.292 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 37.021 | 7.198 | 42.798 | 1.360 | 35.765 | 1.542 | |||
Lokale selectie | 862 | |||||||||
Totaal selectie | 37.021 | 8.060 | 45.081 | 42.798 | 1.360 | 44.158 | 35.765 | 1.542 | 37.307 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 2.778 | 1.059 | 5.107 | 4.657 | |||||
Lokale selectie | 86 | |||||||||
Totaal selectie | 2.778 | 1.145 | 3.923 | 5.107 | 0 | 5.107 | 4.657 | 0 | 4.657 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 224.366 | 61.678 | 336.513 | 10.066 | 279.239 | 8.903 | |||
Lokale selectie | 14.509 | |||||||||
Totaal selectie | 224.366 | 76.187 | 300.553 | 336.513 | 10.066 | 346.579 | 279.239 | 8.903 | 288.142 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 60.576 | 24.192 | 118.785 | 91.206 | |||||
Lokale selectie | 3.349 | |||||||||
Totaal selectie | 60.576 | 27.541 | 88.117 | 118.785 | 0 | 118.785 | 91.206 | 0 | 91.206 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn in 2013 aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen in het kader van de 'nultolerantie' voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden.
Sinds 2013 werden de aanslagen van ambtswege voor permanente niet-indieners behandeld in beheer. Dat verklaart de verglijding van het aantaal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritaire instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit. In 2014 werden dan ook minder specifieke controleacties voor bedrijfsleiders uitgevoerd.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA's) te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.4 - Controle PB - Detail zelfstandigen
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 354.088 | 61.489 | 328.909 | 63.070 | 302.145 | 46.274 | |||
Lokale selectie | 15.281 | 15.468 | 14.001 | |||||||
Totaal selectie | 354.088 | 76.770 | 430.858 | 328.909 | 78.538 | 407.447 | 302.145 | 60.275 | 362.420 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 52.455 | 38.507 | 62.559 | 36.815 | 52.656 | 27.976 | |||
Lokale selectie | 12.080 | 12.115 | 11.549 | |||||||
Totaal selectie | 52.455 | 50.587 | 103.042 | 62.559 | 48.930 | 111.489 | 52.656 | 39.525 | 92.181 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 1.236 | 8.272 | 5.160 | 3.082 | 7.131 | 801 | |||
Lokake selectie | 228 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 1.236 | 8.500 | 9.736 | 5.160 | 3.082 | 8.242 | 7.131 | 801 | 7.932 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 251.890 | 516.076 | 455.304 | 469.267 | 425.556 | 238.993 | |||
Lokale selectie | 132.879 | 186.750 | 146.976 | |||||||
Totaal selectie | 251.890 | 648.954 | 900.845 | 455.304 | 656.017 | 1.111.321 | 425.556 | 385.969 | 811.525 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 33.459 | 266.849 | 157.840 | 117.025 | 196.205 | 35.353 | |||
Lokale selectie | 7.063 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 33.459 | 273.913 | 307.371 | 157.840 | 117.025 | 274.865 | 196.205 | 35.353 | 231.558 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger zicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Sinds 2013 zijn de aanslagen van ambtswege voor permanente niet-indieners behandeld in beheer. Dat verklaart de verglijding van het aantaal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA's) te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.5 - Controle VenB
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 * | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 306.875 | 68.190 | 363.070 | 72.266 | 301.276 | 45.921 | |||
Lokale selectie | 13.450 | 14.784 | 16.250 | |||||||
Totaal selectie | 306.875 | 81.640 | 388.515 | 363.070 | 87.050 | 450.120 | 301.276 | 62.171 | 363.447 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 22.092 | 40.204 | 30.359 | 35.745 | 94.784 | 22.918 | |||
Lokale selectie | 10.666 | 12.148 | 13.711 | |||||||
Totaal selectie | 22.092 | 50.870 | 72.962 | 30.359 | 47.893 | 78.252 | 94.784 | 36.629 | 131.416 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 1.915 | 9.010 | 6.246 | 3.681 | 31.704 | 1.274 | |||
Lokale selectie | 358 | 0 | ||||||||
Totaal selectie | 1.915 | 9.368 | 11.283 | 6.246 | 3.681 | 9.927 | 31.704 | 1.274 | 32.978 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 279.590 | 1.904.718 | 321.883 | 1.451.907 | 536.946 | 1.481.471 | |||
Lokale selectie | 1.522.516 | 678.279 | 1.033.792 | |||||||
Totaal selectie | 279.590 | 3.427.234 | 3.706.824 | 321.883 | 2.130.186 | 2.452.069 | 536.946 | 2.515.263 | 3.052.209 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 79.984 | 283.498 | 178.810 | 96.219 | 312.993 | 85.191 | |||
Lokale selectie | 20.922 | 0 | ||||||||
Totaal selectie | 79.984 | 304.420 | 384.404 | 178.810 | 96.219 | 275.029 | 312.993 | 85.191 | 398.184 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd zijn op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd zijn door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
Sinds 2013 zijn de aanslagen van ambtswege voor permanente niet-indieners behandeld in beheer. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
* In 2014 werd de nieuwe toepassing BIZTAX in gebruik genomen. Alle aangiften VENB, RPB en BNI-ven van het aanslagjaar 2014 werden via BIZTAX behandeld.
Zoals vaak het geval is wanneer een nieuwe toepassing in gebruik wordt genomen, ging de start gepaard met een aantal moeilijkheden. De statistische gegevens konden daardoor niet op 31.12.2014 worden opgehaald, en de gegevens opgenomen in deze tabel in de kolom 'Beheer 2014' geven de toestand weer op 30.06.2015, hetzij over een periode van 18 maanden.
De vermindering van het aantal aangiften behandeld in beheer wordt verklaard door een stijging van het aantal automatisch ingekohierde aangiften.
De vermindering van het aantal aangiften behandeld in controle wordt hoofdzakelijk verklaard door een gelijkaardige significante daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.6 - Controle RPB
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014* | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 92.368 | 6.514 | 89.420 | 4.918 | 125.251 | 3.175 | |||
Lokale selectie | 1.775 | 2.766 | 1.591 | |||||||
Totaal selectie | 92.368 | 8.289 | 100.657 | 89.420 | 7.684 | 97.104 | 125.251 | 4.766 | 130.017 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 319 | 2.313 | 3.701 | 1.054 | 2.384 | 776 | |||
Lokale selectie | 559 | 1.270 | 916 | |||||||
Totaal selectie | 319 | 2.872 | 3.191 | 3.701 | 2.324 | 6.025 | 2.384 | 1.692 | 4.076 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 171 | 1.437 | 1.724 | 23 | 1.053 | 9 | |||
Lokale selectie | 0 | 50 | 0 | 0 | ||||||
Totaal selectie | 171 | 1.487 | 1.658 | 1.724 | 23 | 1.747 | 1.053 | 9 | 1.062 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 601 | 20.032 | 1.468 | 25.527 | 2.251 | 7.414 | |||
Lokale selectie | 13.528 | 21.754 | 6.522 | |||||||
Totaal selectie | 601 | 33.560 | 34.161 | 1.468 | 47.280 | 48.748 | 2.251 | 13.936 | 16.187 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 1 | 702 | 39 | 169 | 67 | 53 | |||
Lokale selectie | 133 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 1 | 835 | 836 | 39 | 169 | 208 | 67 | 53 | 120 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
Sinds 2013 veranderde de manier van statistikeren van de aanslagen van ambtswege voor de niet-indieners. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'. Dat verklaart ook de daling van de inkomstenverhogingen (naar aanleiding van aanslagen van ambtswege) die niet meegeteld werden als aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte omdat ze gestatistikeerd werden als een rechtzetting of een taxatie op aangegeven inkomsten.
* In 2014 werd de nieuwe toepassing BIZTAX in gebruik genomen. Alle aangiften VENB, RPB en BNI-ven van het aanslagjaar 2014 werden via BIZTAX behandeld.Zoals vaak het geval is wanneer een nieuwe toepassing in gebruik wordt genomen, ging de start gepaard met een aantal moeilijkheden. De statistische gegevens konden daardoor niet op 31.12.2014 worden opgehaald, en de gegevens opgenomen in deze tabel in de kolom 'Beheer 2014' geven de toestand weer op 30.06.2015, hetzij over een periode van 18 maanden.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld;
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.7 - Controle BNI vennootschappen
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014* | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 13.262 | 433 | 8.713 | 1.352 | 12.796 | 473 | |||
Lokale selectie | 91 | 83 | 318 | |||||||
Totaal selectie | 13.262 | 524 | 13.786 | 8.713 | 1.435 | 10.148 | 12.796 | 791 | 13.587 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 171 | 275 | 109 | 347 | 701 | 85 | |||
Lokale selectie | 69 | 63 | 182 | |||||||
Totaal selectie | 171 | 344 | 515 | 109 | 410 | 519 | 701 | 267 | 968 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 34 | 107 | 15 | 40 | 483 | 59 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 34 | 107 | 141 | 15 | 40 | 55 | 483 | 59 | 542 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 14.944 | 43.698 | 12.915 | 8.863 | 15.744 | 4.675 | |||
Lokale selectie | 20.474 | 20.613 | 18.222 | |||||||
Totaal selectie | 14.944 | 64.172 | 79.116 | 12.915 | 29.476 | 42.391 | 15.744 | 22.897 | 38.641 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 3.856 | 4.881 | 4.078 | 1.732 | 4.535 | 1.727 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 0 | |||||||
Totaal selectie | 3.856 | 4.881 | 8.737 | 4.078 | 1.732 | 5.809 | 4.535 | 1.727 | 6.262 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
De schommelingen in de inkomstenverhogingen zijn te verklaren doordat er in 2012 drie uitzonderlijke gevallen waren: één dossier voor 14 miljoen euro en twee dossiers voor een totaal bedrag van 18 miljoen euro.
Sinds 2013 veranderde de manier van statistikeren van de aanslagen van ambtswege voor de niet-indieners. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'. Dat verklaart ook de daling van de inkomstenverhogingen (naar aanleiding van aanslagen van ambtswege) die niet meegeteld werden als aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte omdat ze gestatistikeerd werden als een rechtzetting of een taxatie op aangegeven inkomsten.
* In 2014 werd de nieuwe toepassing BIZTAX in gebruik genomen. Alle aangiften VENB, RPB en BNI-ven van het aanslagjaar 2014 werden via BIZTAX behandeld.Zoals vaak het geval is wanneer een nieuwe toepassing in gebruik wordt genomen, ging de start gepaard met een aantal moeilijkheden. De statistische gegevens konden daardoor niet op 31.12.2014 worden opgehaald, en de gegevens opgenomen in deze tabel in de kolom 'Beheer 2014' geven de toestand weer op 30.06.2015, hetzij over een periode van 18 maanden.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.8 - Controle btw
Beheer 2012 | Controle 2012 | Algemeen totaal beheer + controle 2012 | Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal aantal verificaties | Centrale selectie | 153.999 | 53.158 | 171.462 | 45.600 | 193.680 | 36.314 | |||
Lokale selectie | 9.515 | 10.094 | 9.767 | |||||||
Totaal selectie | 153.999 | 62.673 | 216.672 | 171.462 | 55.694 | 227.156 | 193.680 | 46.081 | 239.761 | |
Aantal productieve verificaties1 | Centrale selectie | 124.366 | 27.145 | 151.276 | 23.076 | 184.778 | 20.180 | |||
Lokale selectie | 6.834 | 7.185 | 7.607 | |||||||
Totaal selectie | 124.366 | 33.979 | 158.345 | 151.276 | 30.261 | 181.537 | 184.778 | 27.787 | 212.565 | |
Verhogingen van het omzetcijfer (in duizend euro) | Centrale selectie | 26.364 | 166.320 | 6.074 | 170.513 | 0 | 158.709 | |||
Lokale selectie | 59.192 | 112.498 | 56.285 | |||||||
Totaal selectie | 26.364 | 225.512 | 251.876 | 6.074 | 283.011 | 289.085 | 0& | 214.994 | 214.994 | |
Bedrag van de nagevorderde btw (in duizend euro) | Centrale selectie | 770.265 | 195.705 | 923.191 | 142.659 | 758.487 | 137.891 | |||
Lokale selectie | 117.844 | 126.064 | 138.688 | |||||||
Totaal selectie | 770.265 | 313.548 | 1.083.813 | 923.191 | 268.723 | 1.191.914 | 758.487 | 276.579 | 1.035.066 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Een verificatie wordt inzake btw als productief beschouwd, indien er in te vorderen btw werd vastgesteld.
De stijging van het aantal nazichten in beheer in 2014 is veroorzaakt door de automatisering van de boetes voor niet indiening of laattijdige indiening van de klantenlistings en/of de intracommunautaire opgaven wegens het gebrek aan personeel om de boetes manueel te vestigen.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) Sinds een paar jaar heeft de AAFisc een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) Tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomaliën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.9 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2014 - inkomstenbelastingen
Controles die tot een inkomstenverhoging hebben geleid | Totaal van de controles | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In hoofde van belastingplichtigen | In hoofde van derden | Bedrag van de inkomstenverhogingen per ingevoerde aangifte (B+C+D)/A |
% van de aangiften die tot een inkomstenverhoging hebben geleid A/E |
Totaal van de ingevoerde aangiften3 E |
Aantal gecontroleerde belastingplichtigen3 | |||||
Belasting | Aantal ingevoerde aangiften2 A |
Bedrag van de inkomstenverhogingen met akkoord B |
Bedrag van de inkomstenverhogingen zonder akkoord C |
Som van de inkomstenverhogingen B+C |
Bedrag van de inkomstenverhogingen in hoofde van derden D |
|||||
Foreign salary | PB | 2.305 | € 30.262.419,38 | € 12.336.555,90 | € 42.598.975,28 | € 18.481,12 | 23% | 9.883 | 4.997 | |
Kosten-omzet | PB | 8.624 | € 44.234.304,28 | € 8.701.936,12 | € 52.936.240,40 | € 6.138,25 | 71% | 12.195 | 6.183 | |
VENB | 4.332 | € 89.214.117,19 | € 18.722.134,33 | € 107.936.251,52 | € 9.623.017,31 | € 27.137,41 | 58% | 7.419 | 3.952 | |
Winstmarge | PB | 1.543 | € 13.561.320,02 | € 632.483,13 | € 14.193.803,15 | € 9.198,84 | 74% | 2.086 | 1.056 | |
VENB | 4.020 | € 56.445.191,34 | € 13.199.067,54 | € 69.644.258,88 | € 10.147.293,05 | € 17.324,44 | 66% | 6.105 | 3.098 | |
Unaudited taxpayers | PB | 323 | € 1.615.489,31 | € 107.570,62 | € 1.723.059,93 | € 5.334,55 | 68% | 473 | 239 | |
VENB | 287 | € 4.398.348,32 | € 83.826,89 | € 4.482.175,21 | € 352.160,49 | € 16.844,38 | 47% | 611 | 312 | |
GR handel | PB | 8 | € 53.433,45 | € 35.625,48 | € 89.058,93 | € 11.132,37 | 50% | 16 | 8 | |
VENB | 71 | € 1.452.033,18 | € 12.500,00 | € 1.464.533,18 | € 724.009,74 | € 30.824,55 | 23% | 312 | 159 | |
Totaal | 21.513 | € 241.236.656,47 | € 53.831.700,01 | € 295.068.356,48 | € 20.846.480,59 | € 14.684,83 | 55% | 39.100 | 20.004 |
1 In februari 2014 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot directe belastingen.
2 In de directe belastingen worden de controles gestatistikeerd op basis van het aantal gecontroleerde aangiften en niet op basis van het aantal gecontroleerde belastingplichtigen.
3 In de regel gaat een controle over meerdere aanslagjaren en dus over meerdere aangiften voor eenzelfde belastingplichtige. Het aantal aangiften is dus logischerwijze hoger dan het aantal belastingplichtigen.
Wat betreft de controleacties gaat het om:
- de vrijstelling van Belgische personenbelasting voor wedden of lonen van buitenlandse oorsprong (foreign salary)
- een verhouding tussen de omzet en de kosten die een abnormale evolutie vertoont of niet overeenstemt met die van vergelijkbare belastingplichtigen (kosten-omzet)
- een winstmarge die kleiner is dan de gebruikelijke winstmarge van vergelijkbare belastingplichtigen of een niet verklaarbare daling vertoont (winstmarge)
- dossiers die al geruime tijd niet meer gecontroleerd zijn (unaudited taxpayers)
- aanwijzingen van privéaankopen die in werkelijkheid beroepsaankopen zijn (GR handel)
2.1.10 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2014 - btw
Productieve controles | Totaal van de controles | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Belasting | Aantal ingevoerde invorderingsorders A |
Bedrag van de omzetverhogingen B |
Bedrag van de in te vorderen belasting C |
Bedrag van de omzetverhoging per ingevoerde invorderingsorder B/A |
Bedrag van de in te vorderen belasting per ingevoerde invorderingsorder C/A |
% van de ingevoerde invorderingsorders die productief waren A/D |
Alle ingevoerde invorderingsorders2 D |
|
Kosten-omzet | btw | 90 | € 588.758,97 | € 536.493,25 | € 6.541,77 | € 5.961,04 | 74% | 122 |
Winstmarge | btw | 2.404 | € 25.602.424,52 | € 11.325.248,90 | € 10.649,93 | € 4.711,00 | 75% | 3.216 |
Unaudited taxpayers | btw | 311 | € 651.633,99 | € 936.785,03 | € 2.095,29 | € 3.012,17 | 68% | 458 |
GR handel | btw | 85 | € 619.010,80 | € 430.301,28 | € 7.282,48 | € 5.062,37 | 44% | 192 |
Totaal | btw | 2.890 | € 27.461.828,28 | € 13.228.828,46 | € 9.502,36 | € 4.577,45 | 72% | 3.988 |
1 In februari 2014 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot btw.
2 In de btw is er één invorderingsorder per belastingplichtige, zelfs als dat betrekking heeft op meerdere jaren.
Wat betreft de controleacties gaat het om:
- een verhouding tussen de omzet en de kosten die een abnormale evolutie vertoont of niet overeenstemt met die van vergelijkbare belastingplichtigen (kosten-omzet)
- een winstmarge die kleiner is dan de gebruikelijke winstmarge van vergelijkbare belastingplichtigen of een niet verklaarbare daling vertoont (winstmarge)
- dossiers die al geruime tijd niet meer gecontroleerd zijn (unaudited taxpayers)
- aanwijzingen van privéaankopen die in werkelijkheid beroepsaankopen zijn (GR handel)